Arrangörer: International Language Competition, Mundolingue AB och Fortbildadig.se
28 JANUARI 2025
KL. 16.00 -19.30 (Zoom)
Program
15:50 Zoom-mötet öppnas för deltagarnas uppkoppling.
16:00 Välkomnande och presentation
16:05- 17:00 Sandra Cea-Håkansson är forskarutbildad och arbetar som gymnasielärare i engelska och spanska.
Cea-Håkanssons föreläsning kommer att handla om hur elever och lärare kan arbeta med kreativt skrivande i klassrummet.
17:00-17:10 Paus
17:10-18:05 Elin Ericsson. Muntlig språkfärdighet med konversations-AI
Hur kan AI skapa tryggare och mer verklighetsnära språkövningar? Elin Ericsson, doktor i tillämpad IT, delar insikter från praktiknära forskning om AI-baserade dialogsystem med konversationsagenter som samtalspartners. Lär dig mer om möjligheter och utmaningar med teknologin som kan stärka elevernas förmåga att hålla dialoger, förbättra uttal och skapa vardagsnära samtalsmiljöer i språkundervisningen.
18:05-18:15 Paus
18:15- 19:10 Michael Parmarch. The Good, The Bad and The Just Plain Ugly of teaching English today.
A forum for such pertinent topics including national exams and Artificial Intelligence in the classroom.
What are our primary concerns and what, if anything, can we do about them?
Where are we going as teachers and is technology our ‘friend’ or ‘foe’?
19:15-19:20 Avslutning
Arrangörer: International Language Competition, Mundolingue AB och Fortbildadig.se
29 JANUARI 2025
KL. 16.00 -19.30 (Zoom)
Program
15:50 Zoom-mötet öppnas för deltagarnas uppkoppling.
16:00 Välkomnande och presentation
16:05- 17:00 Guillaume Raboutot (Institut Français). L'histoire de la République Française. Les concepts de démocratie et de république sont anciens et forts. En cette période où la démocratie est menacée, nous vous proposons de voir comment la France est devenue une république, comment fonctionne la constitution actuelle, et comment elle pourrait évoluer.
17:00-17:10 Paus
17:10-18:05 Solena Pradayrol. Högskolelektor vid Høgskolen i Østfold och ansvarig för franska vid Fremmedspråksenteret i Norge.
I detta föredrag kommer Solena Pradayrol att presentera konkreta exempel på hur undervisningen kan varieras. De presenterade aktiviteterna är utformade för att främja motivation och skapa ett engagerande och aktivt lärande.
18:05-18:15 Paus
18:15- 19:10 Henri Houssemaine. "Utveckla undervisningen och locka eleverna till franskan".
Henri Houssemaine presenterar forskning som belyser hur franskundervisningen kan utvecklas för att stärka elevers motivation och främja deras muntliga färdigheter.
19:15-19:20 Avslutning
Arrangörer: International Language Competition, Mundolingue AB och Fortbildadig.se
4 FEBRUARI 2025
KL. 16.00 -19.30 (Zoom)
Program
15:50 Se abre la reunión en la plataforma Zoom para que los asistentes puedan conectarse y probar la técnica.
16:00 Bienvenida y presentación del programa de la jornada
16:00-16:30 Javier Galván, director del Instituto Cervantes de Estocolomo, presentará la institución, su actividad en Suecia y los servicios que ofrece para los profesores y estudiantes de español en Suecia.
16:30-16:35 Pausa
16:35- 17:25 Elin Ericsson. Muntlig språkfärdighet med konversations-AI
Hur kan AI skapa tryggare och mer verklighetsnära språkövningar? Elin Ericsson, doktor i tillämpad IT, delar insikter från praktiknära forskning om AI-baserade dialogsystem med konversationsagenter som samtalspartners. Lär dig mer om möjligheter och utmaningar med teknologin som kan stärka elevernas förmåga att hålla dialoger, förbättra uttal och skapa vardagsnära samtalsmiljöer i språkundervisningen.
17:25-17:35 Pausa
17:35- 18:25 Johan Falk. Johan Falk är professor emeritus vid Stockholms universitet. Falk har en doktorsexamen i romanska språk från Uppsala universitet och har varit universitetslektor och professor i spanska vid både Uppsala och Stockholms universitet. Falk har bland annat forskat om semantiska och pragmatiska problem. Efter 2005 har hans forskning blivit mer kognitivt inriktad, med studier om ords användning och betydelse. Falk leder nu ett nordiskt projekt för att utveckla en kognitiv grammatik på spanska.
18:25-18:35 Pausa
18:35-19:25 Marcelo Cea-Håkansson. Konjunktivens didaktik i att-satser. En föreläsning som fokuserar på hur teoretiska kognitiva perspektiv kan kopplas till praktiska tillämpningar.
Cea-Håkansson är gymnasielektor i moderna språk vid Katedralskolan i Lund. Cea-Håkansson undervisar i spanska och svenska och har en akademisk bakgrund inom språkdidaktik. Han har forskat om spansk konjunktiv vid Språk- och Litteraturcentrum på Lunds universitet och innehar en fil. lic. i spansk didaktik.
19.25- 19:30 Cierre de la jornada
Arrangörer: International Language Competition, Mundolingue AB och Fortbildadig.se
5 FEBRUARI 2025
KL. 16.00 -19.30 (Zoom)
Program
15:50 Zoom-mötet öppnas för deltagarnas uppkoppling.
16:00 Välkomnande och presentation
16:05- 17:00 Anta Kursiša. “Geben statt nehmen”: Wie funktionieren erfolgsorientierte Übungen?
Wir betrachten einige in den Deutschlehrwerken übliche Übungen mit der Frage: Trainieren die Lernenden mit diesen Übungen wirklich ihre sprachlichen Fertigkeiten? Üben sie wirklich neue grammatische Strukturen? Viele traditionelle Übungen sind eher defizitorientiert. Was aber bedeutet „defizitorientiert“? Und wie können wir defizitorientierte Übungen in erfolgsorientierte Übungen umwandeln? Das Prinzip „Geben statt nehmen!“ kann eine Antwort sein.
17:00-17:10 Paus
17:10-18:05 Jessica Wigger kommer att presentera praktiska exempel från sin egen undervisning och dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter med oss. Jessica Wigger är lärare i engelska och tyska på Kattegattgymnasiet i Halmstad. Hon har undervisningserfarenhet både från högstadiet och mellanstadiet. Wigger har ett stort engagemang för att få elever att välja språkstudier, särskilt tyska. Hon samarbetar också med Goethe-Institutet i Stockholm.
18:05-18:15 Paus
18:15- 19:10 Gesine Roth-Ljungman.SPRACHE, SPASS und SPIEL. Wie kann man mit der Sprachangst, dem Motivationsmangel und der Leistungsangst von Schülern umgehen? Vielleicht können kooperative und kommunikative Aktivitäten sowohl bei Schülern als auch bei Lehrern einen Funken entfachen. Ich lade Sie zu einer einstündigen Sitzung mit Übungen ein, die Sie bereits morgen ohne großen Vorbereitungsaufwand im Unterricht der Sekundarstufe einsetzen können.
19:15-19:20 Avslutning
Copyright © Alla rättigheter förbehållna